1.5.09

Punca KL Sesak Semalam

Semalam, saya pulang dari pejabat di Putrajaya melalui MRR2 yang cukup sesak walaupun jam menunjukkan 9.20 malam. Memang menjadi kehairanan kepada ramai orang akan kesesakan ini.

Akhbar Utusan Malaysia menyebut bahawa DBKL juga tidak tahu punca kesesakan ini berlaku. Cukup melucukan apabila DBKL yang dilengkapi sistem ITIS tidak dapat mengesan punca kesesakan.

Sudah tentulah ITS tidak dapat mengesan punca kesesakan kerana punca kesesakan itu datang dari hati sanubari pemilik kenderaan yang memadatkan trafik di KL semalam! Hatta menggunakan satelit sekalipun, tiada jawapan akan diperoleh dari punca kesesakan tersebut.

Bagi penghuni kota yang kerap menggunakan jalanraya di KL, punca kesesakan semalam cukup mudah. Hari terakhir bekerja sebelum cuti panjang 3 hari, sudah tentulah warga kota membawa kereta masing masing dan kadar penggunaan motorsikal di MRR2 semalam sangat-sangat rendah.

Ini adalah kerana, kebanyakan warga kota mahu pulang ke kampung halaman selepas waktu pejabat dan momokan tentang keadaan trafik yang teruk membuatkan sebilangannya menanti malam.

Tetapi apabila sudah malam, mereka-mereka ini menambah lagi kesesakan jalanraya apabila keluarnya mereka dengan serentak menuju destinasi masing-masing.

0 Comments:

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online